Τι είναι η εγκεφαλική παράλυση;

Εγκεφαλική παράλυση είναι μια νευρολογική διαταραχή που προκαλεί δυσκολία στον έλεγχο της κίνησης, μυϊκή αδυναμία και δυσκαμψία.

Τι προκαλεί εγκεφαλική παράλυση?

Προκαλείται από εγκεφαλική βλάβη (πριν, κατά τη διάρκεια ή λίγο μετά τη γέννηση) και παρατηρείται είτε από τη γέννηση είτε αργότερα, όταν απαιτείται μεγαλύτερος κινητικός έλεγχος.

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που εξετάζουμε στην εγκεφαλική παράλυση

1. Νευρολογικά χαρακτηριστικά

• Σπαστικότητα– σφίξιμο των μυών σε μία ή και στις δύο πλευρές του σώματος.
• Δυσκινησίες – αντανακλαστικά, ακούσιες και στερεοτυπικές κινήσεις.
• Aταξία – κινήσεις με μειωμένη ακρίβεια ή συντονισμό.

2. Κινητική λειτουργικότητα

Υπάρχουν 5 επίπεδα ανάλογα με τη σοβαρότητα της δυσκολίας. Το παιδί μπορεί να έχει δυσκολία στις μεγάλες κινήσεις, όπως ο χαιρετισμός και το περπάτημα, ή στις μικρές κινήσεις όπως η ομιλία ή το γράψιμο. Η κινητική λειτουργικότητα μπορεί να κυμαίνεται από την ανεξαρτησία ως τη χρήση βοηθημάτων (όπως μια αναπηρική καρέκλα) για την κίνηση.

3. Ανατομικά ή ακτινολογικά ευρήματα – ιατρικές σαρώσεις θα δείξει τις συγκεκριμένες περιοχές που επηρεάζονται

Κάθε παιδί είναι διαφορετικό και θα έχει διαφορετικά επίπεδα ικανότητας


Καθώς ένα παιδί με εγκεφαλική παράλυση μεγαλώνει

Επικοινωνία και εγκεφαλική παράλυση

Δυσκολίες στην έκφραση:
• Κινητικές διαταραχές → επηρεάζουν την ευκρίνεια της ομιλίας (δυσαρθρία)

• Γνωστικές διαταραχές → επηρεάζουν την

ικανότητα έκφρασης

• Προβλήματα όρασης → μπορεί να επηρεάσουν την αλληλεπίδραση με άλλους και την αναγνώριση μη λεκτικών σημάτων

• Προβλήματα ακοής → καθυστέρηση ανάπτυξης ομιλίας

Δυσκολίες στην κατανόηση:
• Γνωστικές διαταραχές → δυσκολίες κατανόησης της γλώσσας
• Προβλήματα ακοής → καθυστερημένη ανάπτυξη ομιλίας → δυσκολίες κατανόησης

Τί προκαλεί η δυσαρθρία (συνέπειες)

Τα παιδιά με δυσκατάληπτο λόγο ή με απουσία λόγου βιώνουν περιορισμούς στην επικοινωνία με τους άλλους:
Δεν μπορούν να εκφράσουν:
• Ανάγκες
• Συναισθήματα
• Ερωτήσεις
• πληροφορίες
Oι περιορισμοί αυτοί δημιουργούν προβλήματα στην κοινωνικοποίηση τους με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος κοινωνικής απομόνωσης και να επηρεάζεται η κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη και η συμπεριφορά τους (αυτοτραυματισμοί, στερεοτυπικές κινήσεις).

Πώς βοηθά η εναλλακτική κι επαυξητική επικοινωνία

Δίνει δυνατότητα έκφρασης αναγκών

Αυξάνει την κοινωνική επικοινωνία με τους άλλους (ερωτήσεις, πληροφορίες)

Αναπτύσσει διάλογο

Έρευνες δείχνουν ότι στις περιπτώσεις που έγινε εισαγωγή συστήματος εναλλακτικής επικοινωνίας υψηλής τεχνολογίας (ΕΕΥΤ) κι ακολούθησε η κοινωνική του χρήση στο σχολείο μειώθηκε η προκλητική συμπεριφορά σε όλα τα περιβάλλοντα

Υπάρχουν παιδιά που άρχισαν να κάνουν σημαντικά βήματα στη δημιουργία φιλίας όταν έγινε χρήση και στο σχολείο
Με λίγα λόγια ενισχύει όλους τους τομείς της ανάπτυξης: γλωσσική, κοινωνική και συναισθηματική.


Μάθηση και επικοινωνία στο σχολείο


Πολλά παιδιά θα έχουν μαθησιακές δυσκολίες που κυμαίνονται από ήπιες έως σοβαρές, συμπεριλαμβανομένων των δυσκολιών με την ανάγνωση και την ορθογραφία (συχνά λόγω της μικρής βραχυπρόθεσμης μνήμης). Η ανάπτυξη καλών δεξιοτήτων επικοινωνίας και μάθησης είναι αποτέλεσμα ομαδικής συνεργασίας, συμπεριλαμβανομένων λογοθεραπευτών, γονέων, της έγκαιρης παρέμβασης και των εκπαιδευτικών.
Η Έρευνα έχει δείξει ότι παιδιά με προβλήματα λόγου (δυσαρθρία) αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα στην πρόσβαση σε μαθησιακές δεξιότητες. Η εναλλακτική επικοινωνία βοηθά σημαντικά:
• Στη γραφή
• Στην ανάγνωση
• Στην κατανόηση κειμένου
• Στην ενσωμάτωση στη σχολική τάξη

Τρόποι πρόσβασης


• Χρήση χεριού, δακτυλοδειξία
• Διακόπτες
• Ανίχνευση βλέμματος